Rényi Ádám novellablogja

Rövidek. Abszurdak. Meglepőek. Viccesek. Szomorúak. Remélem, szereted őket. 30 hamarosan könyvalakban is megjelenik.

Goldenblog 2011 Végeredmény

A blog több, mint 300 induló közül a hetedik lett az "Egyéb blogok" kategóriában a közönségszavazáson. Köszönöm!

Kövess minket

Friss topikok

  • Joli Simonné Duliskovich: Üdv, Ádám! Tegnap kaptam kézhez a az Osztálytalálkozó-t, a magyar tanár kollégámtól. Otthon beülte... (2021.06.09. 09:24) Osztálytalálkozó

Linkblog

Osztálytalálkozó

2010.04.22. 23:56 madainyer

Halkan gördültek be a kocsik egymás után a kovácsoltvas kapun, de persze akadtak jó néhányan, akik az 59-es villamos megállójától gyalog baktattak fel. Folyt róluk a víz ebben a dögmelegben. Elég sokan eljöttek az osztályból, őszintén nem is gondoltam volna. Az osztályfőnök az elsők között érkezett. Éppen ma van a 60. születésnapja. Micsoda egybeesés! Sosem titkolta mikor született, az osztályfőnök szerette az ünneplést, a felhajtást. A bejáratnál gyülekeztek, egymást ölelgetve köszöntötték egymást a többiek. Páran virágot is hoztak. Nem kiabáltak, de azért érződött, hogy sokan megörültek a másiknak, de legalábbis hitelesen alakították. Nem voltunk igazán jó osztály, minimum két egymástól viszolygó tábor volt, de a táborokon belül is ment a frakciózás. Persze tizenkét év után megfakulnak a rossz emlékek, és édes nosztalgiával töltik el az ember szívét. Már akiét. Én már a négy évvel ezelőtti találkozón megfogadtam, hogy legközelebb nem megyek el, annyira ment a képmutatás meg az önmenedzselés. Mintha ez bármit is számítana. Kit érdekel, hogy mi lett a másikkal, ha úgysem tartottuk a kapcsolatot már régóta. Jó, páran tartják. Például a Novák Ági vörös hajú kisfiának a Petra lett a keresztanyja. Mondjuk elég perverz, hiszen korábban a Novák Ágival járt a Szabolcs, aki most a Petra férje és a vörös gyerek apja. Ügyvéd lett, de aztán ráunhatott a dologra, mert egy ideje valami biozöldségfarmot működtetnek a Petra szüleivel.

 

Négy évvel ezelőtt a Fészekben előadta a menő vállalkozót. „Állati jól megy a biogazdaság – mondta –, alig győzzük kielégíteni az ügyfeleink igényeit”. Mit fölényeskedik? – gondoltam magamban. „Ügyfeleink igényeit”, hogy oda ne rohanjak… Jót röhögtem, amikor eljöttem, és azt látom, hogy Szabolcs, a bioistenkirály éppen egy időszámításunk előtti Lada kombit próbál sokadik nekifutásra beindítani. Csoda, hogy átengedték a műszaki vizsgán. Az osztálytalálkozónál hazugabb műfaj nem létezik. Mindenki előadja, hogy bejött neki az élet. Álomállás, álomcég, álomfizetés, álomutazás, álomférj, álomfeleség, álomgyerek. Aztán húzogatják a ruhájukat, hogy ne látszódjon a zöldeslila folt, amit álomférj ejtett egy hosszú és űrtartalmas este után hazatérve az Álom presszóból. Én ebben akkor sem vettem részt, most meg hallgattam, mint a sír.

 

Közben újabb villamos állt meg a bejárattól pár lépésre. Újabb osztálytársak közelednek. A Réka is eljött. Van pofája. Pedig megmondtam neki, hogy látni sem akarom soha többé. Hát úgy látszik azt gondolta, ez már nem érvényes. Azok után, hogy legutóbb majdnem hajtépésig ment a vita közöttünk a melegek örökbefogadásának ügyében. Hogy ez hogy került elő mint téma, nem emlékszem. De valahogy minden társaságban 2-3 óra és 4-5 pálinka után előkerül. A halálbüntetés legalizálása már 2 pálinka után. Na, nem mondom, én is mindig beszálltam a sehova nem vezető üvöltözésbe.

 

Van vagy 35 fok árnyékban. Olvadoznak az osztálytársak a sötét ruháikban. És a kaputól még fel is kell ugye mászni. Az kemény lesz. Hábetler fut be. Hábetler szerelmes volt belém harmadikban. Ezt persze nem merte megmondani, sőt úgy viselkedett, mint egy óvodás. Szinte csak a hajamat nem húzta meg időnként. Engem ez csak mulattatott. Nem gondoltam volna, hogy államtitkár lesz belőle. Senki nem gondolta volna az osztályból, abban is biztos vagyok. Amilyen jellegtelen kis senkiházi volt. Nem is értem. Taxival érkezett, nem valami nagy fekete állami kocsi szállította. Ő is hozott virágot. Az osztályfőnök azonnal rávetette magát, ölelgette perceken át. Amilyen sznob az osztályfőnök, nyilván nem ölelgette volna Hábetlert, ha mondjuk előadó lenne az önkormányzatnál, vagy annak a taxinak a vezetőüléséről mászott volna elő. De az államtitkárokra büszkének kell lennie az embernek – gondolhatta. Vagy lehet, hogy az járt a fejében: jó lehet ez még valamire. Talán meg akarja pályázni az igazgatóságot? 60 évesen? Minek?

 

Elindult a csapat felfelé. Tényleg, mindjárt kezdődik. Ömlik a víz mindenkiről. Rossz az időzítés – jegyzi meg a dagadt Tompa mosolyogva, és nagyot kortyol a szentkirályis üvegből. Réka hátba veri.

 

A négyesben lesz! Gyertek erre! – mondja az osztályfőnök. Mit fontoskodik itt is, pedig 12 éve nincs joga senkinek parancsolgatni. Pláne nem egy ilyen eseményen. Ahogy felérnek, valaki elindítja a zenét. A kedvenc számom. – suttogja Petra. Hát igen, nekem is.

 

Kezdődik. Mindenki körbe áll. Balra a család és a barátok. Jobbra az osztálytársak. Elhallgat a kedvenc számom. Ismeretlen komolyzenére vált a CD-lejátszó. A pap elkezdi a búcsúbeszédet. Páran bőgnek. Anyám összeomlik. Az osztályfőnök vigasztalja. Rövid beszéd, hiszen csak 30 évet éltem, nincs mit felturbózni. Szórják a virágokat meg a földet, ölelgetik egymást, fancsali képet vágnak. Négy éve megfogadtam, hogy soha többé nem megyek osztálytalálkozóra. Betartottam.

A bejegyzés trackback címe:

https://renyinovella.blog.hu/api/trackback/id/tr281944153

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2010.04.23. 00:15:08

Nekem kimondottan tetszett. A kezdeti "mindenki félretette az ellentéteket" felütésből szépen lassan átalakult, hogy ilyet egyáltalán nem lehet csinálni. A végén a csattanó pedig kimondottan ötletesre és egyszerre meglepőre sikerült, persze a jó értelemben.

Csak így tovább! :-)

RaulReal 2010.04.23. 17:24:33

Nem rossz. A vége üt, arra viszont kíváncsi lennék -persze ez maradjon titok :)-hogy mennyi valós a visszaemlékezésből és mennyi a fikció :)

madainyer 2010.04.23. 17:39:41

Full fikció! Esküszöm! :-)

Moonlightdeejay 2010.04.23. 18:54:38

Ez nekem is nagyon tetszik! :)
Még egy kisfilmet is szívesen csinálnék belőle. :P Iszonyat jó a csattanó a végén. Gratula!

kissmarianna 2010.04.27. 19:11:22

Minden elismerésem!
Szuperül szórakoztam - egészen az utolsó bekezdésig...
Hááát, az aztán rendesen mellbevágja a gyanútlan olvasót!
Gratulálok, nagyon tetszett!

DSaci 2011.05.29. 15:14:30

Hu de jo ez is.Adam, csinalhatnal felolvaso esteket gasztronomiai elmenyekkel fuszerezve:)

madainyer 2011.05.31. 16:23:18

@DSaci: Köszi, Saci! Meggondolom! :-)

Ábrahám Furus Ádám 2016.03.13. 09:15:43

Hali ellemezted a novellát? Mert ha igen szeretném elolvasni a novellaelemzèsedet is...megoldható?

Anikó é 2021.02.12. 11:30:00

@madainyer: Üdvözlöm kedves Ádám! Elemzés a novellához készült? Ha igen, szeretném elolvasni. Lehetséges?

Joli Simonné Duliskovich 2021.06.09. 09:24:29

Üdv, Ádám! Tegnap kaptam kézhez a az Osztálytalálkozó-t, a magyar tanár kollégámtól. Otthon beültem a fotelba, hogy elolvassam. A végén felhívtam őt, hogy megköszönjem ezt a csodát. Sok gondolatot ébresztett bennem. Nem szeretem az osztálytalálkozókat, a benne ecsetelt okok miatt (is).
Most elolvasom a többi írásodat, remélve, hogy nem csak ez az egy sikerült ilyen izgalmasra, csavarosra. Köszönöm, később jelentkezem!
süti beállítások módosítása